Red Robot Media is een onopvallend klein bedrijf uit Groot-Brittannië. Het team bestaat uit drie mensen, die ondernemers helpen met het schrijven van SEO-teksten, bloggen en videoproductie.
Hun kantoor staat in Horsforth, een slaperig stadje ten noorden van Leeds met nog geen 20.000 inwoners.
Sinds kort heeft Red Robot er echter een vestiging bij – op papier althans.
Op de dag dat premier Theresa May het beruchte Artikel 50 in werking stelde, vulde Claire Broadley van Red Robot de benodigde formulieren in om een dochteronderneming in de Estse hoofdstad Tallinn op te richten. Zo wil het bedrijf zich wapenen tegen de onzekerheid rond de Brexit.
Digitaal burgerschap in Estland
Sinds twee jaar is het mogelijk om digitaal inwoner van Estland – en dus de Europese Unie – te worden. Ongeveer 15.000 mensen hebben inmiddels het-e-burgerschap aangevraagd. Dat kan op elke Estse ambassade wereldwijd.
Een elektronische inwoner is geen volwaardige burger en krijgt geen verblijfsvergunning. Online stemmen is er dus niet bij. Als e-resident kun je wel gebruikmaken van de talloze innovatieve diensten die de Estse overheid de laatste jaren heeft ontwikkeld. Een daarvan is het opzetten van een bedrijf.
"In India duurt het twee maanden voordat je zelfs maar te horen krijgt of je gewenste bedrijfsnaam beschikbaar is", zei Kaspas Korjus, projectmanager van de Estse overheid, in 2015 tegenover Business Insider. "Dat smoort ondernemerschap in de kiem. In Estland kun je op een zondagmiddag in 20 minuten een bedrijf opzetten. Online uiteraard."
Toegang tot interne EU-markt
Dat is precies wat Claire Broadley, zelf een 'digitale Est', heeft gedaan. En nu staat er ruim 1.700 kilometer van het thuishonk bij Leeds een vestiging van het bedrijf in Estland: Red Robot OÜ. (OÜ is de Estse afkorting van BV. Projectmanager Korjus legt op Twitter uit hoe je het uitspreekt.)
"Voor kleine bedrijven als Red Robot Media betekent de Brexit grote uitdagingen op het gebied van kosten en regelgeving", schrijft Broadley in een blog. "Het is erg lastig om voldoende klanten vanuit de EU te werven nu er zoveel onzekerheid is rond het Britse vertrek."
Red Robot OÜ biedt dezelfde diensten aan als vanuit Horsforth. Met dit verschil dat het bedrijf toegang heeft tot de digitale interne markt van de EU, die de Britten binnen twee jaar willen verlaten. Vanaf juni hoopt het bedrijf ook betalingen in euro te kunnen accepteren, zodat klanten op het vasteland geen last meer hebben van de waardedaling van het Britse pond.
Marketingcampagne van Estland
Red Robot Media is niet het enige Britse bedrijf dat voor de Estse route kiest. Ten tijde van het Brexit-referendum op 23 juni 2016 hadden slechts 231 Britten het e-burgerschap aangevraagd. Inmiddels zijn het er al meer dan duizend, meldde VentureBeat vorige week.
Estland heeft zelfs een marketingcampagne opgezet om startups uit het Verenigd Koninkrijk te lokken. Britse ondernemers kunnen op de website Howtostayin.eu lezen hoe ze digitaal inwoner van de Baltische staat kunnen worden.
"Het internet verandert ons hele idee van wat het is om een natie te zijn", stelde projectmanager Korjus tegenover VentureBeat. "E-burgerschap kan ondernemers in het VK en de rest van Europa herenigen, digitaal althans."